Espansiva for fire hænder

Blandt de værker, der ikke endnu har fundet vej til den store kildekritiske Carl Nielsen Udgave, er der en håndfuld stykker for firehændigt klaver, som nu er blevet opført og indspillet på plade af duoen Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig.

Hovedværket, Nielsens store 3. symfoni Espansiva udfoldes med saft og kraft. Nogle kunne måske indvende, at musikken virker, fordi udgaven for symfoniorkester er så bekendt. Men de to pianister formår virkelig at tilføre de fire symfoniske satser meget i dynamisk, rytmisk, og tematisk henseende. De store linjer føres til ende og løfter musikken til en stor præstation.

I 2020 opførte Rikke Sandberg Espansiva symfonien sammen med Tanja Zapolski ved en festlig koncert i Christians Kirke for Carl Nielsen Selskabets medlemmer og tilhørere. Nu har Sandberg indspillet den sammen med Kristoffer Hyldig, og det er også vældig godt.

CD’en indledes med to scener fra operaen Saul og David. Arrangementet lavede Carl Nielsen med henblik på at fremføre musikken sammen med pianisten Henrik Knudsen under prøver på musikken.

Som en appelsin i pianoduoens turban dukkede Højby Skyttemarch op i 2023 under en gennemgang af Tivolis arkiver. Denne festlige march var komponeret af Nielsens far Niels Jørgensen på opfordring af folketingsmedlem og højskolemanden Klaus Berntsen. Hertil lavede Carl Nielsen omkring 1910 en firehændig klaverudgave. Pianoduoen Sandberg-Hyldig har herved fået et lystigt og underholdende nummer til at afrunde deres samlede indspilning med. Herligt!

Espansiva. Carl Nielsen: works for 4 hand piano. Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig, klaver. OUR Recordings. Indspilningen kan høres på CD, vinyl LP eller via Spotify

E.H.

Hyldest til Det kgl. Kapel

Man kan blive helt mundlam ved tanken om, at Det kongelige Kapel i det forløbne år har fejret 575-års jubilæum! Med sin oprindelse som trompeterkorps ved Christian d. 1.s hof i 1448 har orkestret eksisteret i ubrudt linje til i dag, hvilket gør Det kgl. Kapel til verdens ældste orkester. Senere fulgte hofkapellerne i Weimar (fra 1491), i Stockholm (fra 1525) og Dresden (fra1548). Med tiden har orkestrene udviklet sig og tilpasset sig tidens musiksmag. Det kgl. Kapel er blevet til et fuldt udbygget symfoniorkester, hvis vigtigste funktion er at forestå Det kgl. Teaters mange musikproduktioner, herunder også en række Kapelkoncerter.

Hver eneste ansatte musiker i orkestret har siden 1448 fået tildelt et nummer, hvilket sammen med det overleverede nodemateriale giver et spændende indblik i orkestrets historie. Komponisten Carl Nielsen fik f.eks. nummer 657, da han i 1889 vandt stillingen som 2. violinist i Kapellet. Hans tid som musiker og senere dirigent for orkestret blev nogle vigtige læreår; han fik et stort repertoirekendskab og tjente til livets opretholdelse. Hans første symfoni (g-mol) uropførtes 14. marts 1894 af Kapellet dirigeret af Johan Svendsen. Derefter kom mindeværdige uropførelser af operaerne Saul og David (1902) og Maskarade (1906).

Som en del af 575-års jubilæumsfejringen er der nu udgivet en række fornemme indspilninger af Carl Nielsens symfonier optaget i perioden 1965-2022 med dirigenterne Thomas Søndergård, Alexander Vedernikov, Leonard Bernstein, Sir Simon Rattle, Michael Boder og Paavo Berglund. Dertil kommer en smuk og karakterfuld fremførelse af Klarinetkoncerten med John Kruse som solist. Til sidst dirigerer Michael Schønwandt ouverturen til Maskarade, som knap bliver spillet færdig, før bifaldet bryder ind og musikken er klar til at operaen går over scenen. Jo, Det kgl. Kapel lever i bedste velgående, og det er en fryd at lytte til orkestrets varme klang. CD-boksen er udkommet på pladeselskabet Naxos, og flere af optagelserne, nemlig symfonierne 1, 2 og 5 samt Klarinetkoncerten, udkommer også digitalt. Leonard Bernsteins ikoniske indspilning af den 3. symfoni og Paavo Berglunds fremførelse af den 6. symfoni er for længst udkommet på andre pladeselskaber.

E.H.

Børnebilledbog

BørnebogCarls fynske barndom er en smukt illustreret og meget anvendelig børnebog, der med indføling fortæller om Carl Nielsens opvækst. Den er inspireret af komponistens egen erindringsbog Min fynske barndom; men der er kun ganske få sætninger på hver side skrevet og udvalgt af Anne Sofie Allermann. Dertil har Lea Letén skabt et fint billedunivers af lette og velkomponerede illustrationer. Man ser, hvordan den spirende komponist vokser op i fattige kår på Fyn sidst i 1800-tallet, mærker hans følelser og nærvær med naturen. Da en af de voksne henført taler om spillemandsmusikken og klangen i rummet mellem festens gæster, tænker Carl over, hvordan man kan give andre noget, uden at man selv helt forstår, hvor værdifuldt det er.

Bogen er udkommet på Forlaget Frø

Carl Nielsen i polsk kontekst – et dansk-polsk kulturprojekt

Eva Maria Jensen, Olga Tsymbaluk (klaver) og Maciej Michalik (baryton)

I dette efterår har Eva Maria Jensen arrangeret en række koncerter som opfølgning på hendes oversættelse til polsk af Carl Nielsens Min fynske barndom (Dziecinstwo na Fionii). Sammen med to polske musikere: Maciej Michalik (baryton) og Olga Tsymbaluk (klaver) blev Carl Nielsens musik sat sammen med værker af hans polske samtidige: Mieczyslaw Karlowicz (1876-1909) og Karol Szymanowski (1882-1937) ved to koncerter i København. I november er to tilsvarende koncerter blevet afholdt i Krakow og i Lublin. Her bestod programmet udelukkende af musik af Carl Nielsen, bl.a. med sange fra Folkehøjskolens Melodibog med tilhørende fortælling om Carl Nielsen. Sangene blev sunget med engelsk tekst og i et par tilfælde med oversættelse til polsk.

Frølunds Fristelser

Jonas Frølund er en fin ung musiker og performer. Med sine klarinetter kan han tryllebinde sit publikum og finde ind til interessante afkroge af musikken. På sin debut CD indleder den 26-årige klarinettist med en kadence til førstesatsen i Carl Nielsens Klarinetkoncert. Det lyder lovende, men i stedet for at fordybe sig yderligere i værket, præsentere han et kludetæppe af nye danske værker af Mette Nielsen, Bent Sørensen, Gunnar Berg, Poul Ruders og Simon Steen-Andersen omkranset af Stravinskijs Tre stykker for Klarinetsolo og en engelskhornsolo fra Wagners opera Tristan og Isolde udsat for basklarinet. Det er imponerende varieret og dygtigt udført. Et godt signal til omverden, men også anstrengende at lytte til hjemme i stuen.

Solo Alone and more Jonas Frølund, clarinet, CD OUR Recordings

Hæderspris til Luisi

I anledning af, at det på beundringsværdig vis er lykkedes dirigenten Fabio Luisi at give et nyt og frisk bud på udførelsen af Carl Nielsens symfonier og solokoncerter,  overrakte vi ham Carl Nielsen Selskabets Hæderspris 2023 efter en koncert i DR Koncerthuset lørdag den 29. april. Mange instrumentale detaljer står lysende klart frem samtidig med, at helheden løfter sig på et fornemt internationalt niveau i Fabio Luisis og DR Radiosymfoniorkestrets nye indspilning af værkerne for pladeselskabet Deutsche Grammophon.

Anne Marie og Carl, en kærlighedshistorie 

Ensemble Storstrøm har på det seneste planlagt en række lydhistorier, der fortæller noget om musikken og naturen omkring godset Fuglsang på Lolland. Det har bl.a. resulteret i podcasten: Anne Marie og Carl, en kærlighedshistorie om Anne Marie Carl-Nielsen og Carl Nielsens stormfulde samliv. Den ledsagende musik er selvfølgelig af Carl Nielsen, og den er indspillet af Ensemble Storstrøm bistået af sangerne Signe Asmussen Manuitt og Joachim Knop med Jonas Eliyah Munch-Hansen som producer. Hør podcasten på  ensemblets hjemmeside: https://www.ensemblet.dk/podcast/ .

Ægteparret Carl Nielsen deltog ofte i det levende kunstneriske miljø på Fuglsang herregård, hvor kunstnere og musikere samledes omkring fruen på godset Bodil Neergaard. Hun var hun datter af komponisten og dirigenten Emil Hartmann og søster til maleren Oluf Hartmann. Bodil Neergaard havde en god sangstemme og optrådte ofte som udøvende sangerinde ved herregårdens sommermusik. I de år, hvor Carl og Anne Marie var separeret, opholdt Carl Nielsen sig også i perioder hos ægteparret Neergaard på Fuglsang. Bronzeskulpturen af kentaurinden er udført af Anne Marie Carl-Nielsen og kan ses på Fuglsang Kunstmuseum. Podcasten bygger på breve skrevet af Anne Marie Carl-Nielsen og Carl Nielsen, udvalgt fra bogen Carl & Marie: I kunst, i kærlighed udgivet af Amalie Kestler og Lotte Andersen. Beretningen blandes med optagelser af en gruppe af mennesker på en café i København. De deler deres tanker om kærlighed, kunst og savn. Brevene læses op af Signe Egholm Olsen og Sigurd Holmen Le Dous. Fortællerstemmen er Lotte Andersens. Lydfortællingen er skabt og produceret af firmaerne Besyv og FilmTone for Ensemble Storstrøm.

Carl Nielsen – Med nye øjne

Kursus på Folkeuniversitetet i København

Ved cand.mag. Palle Andkjær Olsen og professor Michael Fjeldsøe, KU

Som optakt til at chefdirigent Fabio Luisi i denne sæson opfører næsten alle Carls Nielsens orkesterværker med Danmarks Radios Symfoniorkester ved seks koncerter i april 2023, afholdes en forelæsningsrække om Carl Nielsens orkesterværker, herunder hans seks symfonier og tre koncerter. Vi skal følge Carl Nielsens udvikling fra 1890’ernes unge Brahms-inspirerede periode og frem til 1920’ernes originale modernisme. Men vi skal også prøve at indkredse en række af de træk, der optræder gennem hele hans kompositoriske udvikling.

Sidste undervisningsgang vil professor Michael Fjeldsøe komme og fortælle om den nyeste Carl Nielsen forskning.

  1. undervisningsgang
    Tirsdag d. 28. februar 2023 Kl. 16:15 – 18:00
  2. undervisningsgang
    Tirsdag d. 7. marts 2023 Kl. 16:15 – 18:00
  3. undervisningsgang
    Tirsdag d. 14. marts 2023 Kl. 16:15 – 18:00
  4. undervisningsgang
    Tirsdag d. 21. marts 2023 Kl. 16:15 – 18:00
  5. undervisningsgang
    Tirsdag d. 28. marts 2023 Kl. 16:15 – 18:00

Sted: Folkeuniversitetet, Gammel Strand St. (Metro), Læderstræde 34, 2., 1201 Kbh. K Lokale: Auditoriet

TILMELDING FRA 12. DECEMBER

https://www.fukbh.dk/program/film-musik-og-teater/carl-nielsen-med-nye-ojne