Koncerten med Rikke Sandberg og Tanja Zapolski

Det var en stor glæde, at det lykkedes os at gennemføre koncerten med Den Danske Klaverduos første offentlige fremførelse af det firehændige partitur til Carl Nielsens 3. symfoni. Tak til Christians Kirke, der få dage før trådte til som koncertsal, efter at Mogens Dahls Koncertsal desværre var gået konkurs. Programmet kan ses nedenfor. Nielsens håndskrevne partitur til arrangementet kan ses via Det kgl. Biblioteks scanning af manuskriptet:  http://img.kb.dk/ma/CarlNielsen/cns064c.pdf  Det er ikke let at følge de blege blyantsnoder, så man forstår godt, at Per Salo måtte skrive partituret rent, før værket kunne opføres.

PROGRAM, CHRISTIANS KIRKE TIRSDAG 10. NOV. 2020 

Nicklas Schmidt (1976-): Hommage á Carl Nielsen

Carl Nielsen (1865-1931): Symfoni nr. 3, Espansiva,
firehændigt arrangement for klaver af Carl Nielsen                                              Allegro espansivo, Andante pastorale, Poco allegretto, Finale, Allegro

Carl Nielsen: Orientalsk Festmarsch fra Aladdin Suite, arrangeret for firehændigt klaver af Anthony Weeden

RIKKE SANDBERG OG TANJA ZAPOLSKI, KLAVER

Carl Nielsens 3. symfoni blev uropført i Odd Fellow-Palæet den 28. februar 1912 med bragende succes. Modtagelsen blev endda et vendepunkt i opfattelsen af Carl Nielsens musik, som nu stod fuldmodent frem. Det firehændige klaverpartitur til symfonien havde Carl Nielsen brugt til at bane vejen for opførelsen af værket. Herved fik Carl Nielsen allerede i 1911 gjort indtryk på hjemlige kolleger, bl.a. komponisten Hilda Sehested og to år senere betydningsfulde tyske musikfolk som Karl Straube, kantor og organist ved Thomaskirken i Leipzig. I 1947 blev det håndskrevne klaverpartitur til symfonien overdraget fra vennen og pianisten Henrik Knudsens bo til Det kgl. Bibliotek. Komponisten havde muligvis efterladt manuskriptet hos ham, for at få lavet en mere reel kopi. Der var nemlig ret fremskredne planer om at udgive klaverarrangementet, hvilket fremgik af musikforlaget C.F. Kahnts katalog i Leipzig i 1913; det blev dog aldrig realiseret. I år har pianisten Per Salo renskrevet det firehændige blyants-manuskript, så det nu foreligger i digital form. På titelbladet står der bare Symfoni. Det var først efter uropførelsen, at Nielsen valgte at give værket betegnelsen Sinfonia espansiva efter første sats tempobetegnelse Allegro espansivo. I den færdige symfonis anden sats Andante pastorale indgår der som bekendt nogle smukke vokale indslag sunget af en sopran og en baryton solist. Denne tilføjelse var noget, der først sent kom ind i kompositionsprocessen, og de er kun markeret forsigtigt ved deres indsatser i det firehændige klaverpartitur.

Eva Hvidt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *